مقطع : دکتری
دانشگاه : دانشگاه آزاد اسلامی قزوین
تاریخ دفاع : 1402/11/25
اساتید راهنما : دکتر منوچهر نیکنام
اساتید مشاور : دکتر حسن رنگریز
اساتید داور : دکتر صادق عابدی-دکتر سمیه عربی-دکتر ضیا رشوند
مشاهده سایر پایان نامه های دکتر علی عبدی جمایران
چکيده پژوهش‌ حاضر با‌ هدف‌ طراحی مدل تاب‌آوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغ‎التحصیلان دانشگاه فنی حرفه‎ای با استفاده از نظریه برپایه(گرندد تئوری) انجام شد. جامعه موردمطالعه خبرگان نظری و تجربی کارآفرینی دانشگاهی بودند که تعداد 18 نفر از آن‌ها ابتدا به روش هدفمند و سپس، با استفاده از روش گلوله برفی و نمونه‎گیری نظری انتخاب شدند. نتايج پژوهش نشان داد که مدل تاب‌آوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه شامل‌ چهار‌ طبقه‌ فرعي: ابعاد‌ ساختاري،‌ فرايندي،‌ توسعه‌اي‌ و‌ رفتاري،‌ زمینه هاي‌ مدل تاب‌آوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه شامل‌ سه‌طبقه‌ فرعي: زمینه مالي‌ و‌ اقتصادي،‌ زمینه پشتيباني‌ و‌ زمینه سیاست‌گذاری،‌ شرايط‌ مداخله‌گر‌ تاب‌آوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه شامل شش‌ طبقه‌ فرعي: عوامل‌ علمي،‌ عوامل‌ انساني،‌ عوامل‌ مديريتي،‌ عوامل‌ قانوني،‌ عوامل‌ ساختاري‌ و‌ مالي،‌ علل‌ مدل تاب‌آوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه شامل‌ سه‌طبقه‌ فرعي: مسائل‌ اقتصادي،‌ مديريتي‌ و‌ فرهنگي،‌ راهبردهاي‌ مدل تاب‌آوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه شامل چهار‌ طبقه‌ فرعي: راهبرد‌ مالي‌ و‌ قانوني،‌ راهبرد‌ عملياتي،‌ راهبرد‌ ملي‌ و‌ راهبرد‌ سیاست‌گذاری‌ و‌ سرانجام،‌ آثار‌ كارآفريني‌ مدل تاب‌آوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه شامل سه‌طبقه‌ فرعي: آثار‌ اقتصادي،‌ علمي‌ و‌ فرهنگي‌ بود. در بخش کمی؛ اطلاعات‌ لازم‌ با‌ استفاده‌ از‌ پرسشنامه‌ از‌ تعداد‌ ۳۸۴ نمونه‌ آماري‌ از جامعه خبرگان نظری و تجربي حوزه‌ی کارآفريني دانشگاهي گردآوري‌ شده‌ است. جهت‌ تجزيه‌ و‌ تحليل‌ شواهد‌ از‌ تحليل هاي چند متغيري از جمله تحليل عاملي اكتشافي، تحليل عاملي تاييدي مرتبه اول و مرتبه دوم و مقايسه ميانگين يك گروهي استفاده‌ شده‌ است. شاخص‌هاي‌ مختلف‌ از‌ اعتبار‌ و‌ روايي‌ مولفه‌هاي شناسايي شده در پژوهش‌ پشتيباني‌ و‌ شاخص‌هاي‌ برازندگي‌ از‌ توانمندي‌ بخش‌ اندازه‌‌گيري‌ و‌ بخش‌ ساختاري‌ مدل‌ حمايت‌ کرده‌ است. براساس‌ نتايج تحليل اكتشافي تعداد ۱۵ مولفه شناسايي و با تحليل عاملي تاييدي پشتيباني شده است و براساس تحليل عاملي مرتبه دوم مولفه‌ها و ابعاد تاب‌آوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغ‎التحصیلان دانشگاه مشخص گردیده است. مولفه‎های ‌فرهنگ‌‌‌ کار‌آفريني‌‌‌ و‌‌‌ نوآوري، نهادها‌‌‌ و‌‌‌ شبکه‌هاي‌‌‌ علمي و ‌قابليت‌‌‌ شبکه‌‌‌سازي‌ و‌‌‌ ارتباطي تشكيل دهنده بعد رفتاري، مولفه‎هاي ‌شايستگي‌هاي‌‌‌ کارآفرينانه، ‌وجهه‌‌‌ و‌‌‌ جايگاه‌‌‌ دانشگاه، ‌فرایند یاددهی‌‌‌ و‌‌‌ يادگيري و ‌قابليت‌هاي‌‌‌ ساختاري تشكيل دهنده بعد توسعه‌اي، مولفه‌هاي ‌سرعت‌‌‌ بين‌المللي‌‌‌ شدن، ‌رهبري‌‌‌ کارآفرينانه، ‌فرايند‌‌‌ تجاري‌سازي‌‌‌ بين‌المللي تشكيل دهنده بعد فرايندي و مولفه‎هاي ‌قوانين‌‌‌ و‌‌‌ مقررات، ساختار‌‌‌ حمايتي، ‌نظام‌‌‌ پژوهشي، جهت‌‌‌‌‌‌‌گيري‌ استراتژيک‌‌‌ و‌‌‌ چشم‌انداز‌‌‌ کارآفرينانه و ‌نظام‌‌‌ آموزشي تشكيل دهنده بعد ساختاري مدل تاب‌آوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغ‎التحصیلان دانشگاه هستند و در نهایت براساس ابعاد و مولفه های استخراج شده، مدل مناسب تاب‌آوری رفتار کارآفرینانه در بین فارغ‎التحصیلان دانشگاه فنی حرفه ای استان البرز ارائه شده است. کليدواژگان: کارآفرینی، کارآفريني دانشگاهی،‌ تاب‌آوری، رفتار کارآفرینانه، دانشگاه فنی حرفه ای.